Α. Σκόνδρα: «Οι ευάλωτοι δανειολήπτες εντάσσονται σε προστατευτικό πλαίσιο»


Την επιτακτική ανάγκη ολιστικής, οριστικής και ουσιαστικής διαχείρισης των «κόκκινων δανείων», υπερασπίστηκε η Βουλευτής κ. Ασημίνα Σκόνδρα. Κατά την ομιλία της στη Βουλή επί του νομοσχεδίου του Υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για τα δάνεια, την διαφάνεια, τον ανταγωνισμό και το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ», τόνισε την ανάγκη να θωρακιστούν οι πραγματικά ευάλωτοι δανειολήπτες, με πλαίσιο προστασίας των δικαιωμάτων και των συμφερόντων τους.

Μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Συζητάμε ένα θέμα που απασχολεί μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας. Ορισμένες κομβικές διατάξεις του νομοσχεδίου, σας διαβεβαιώ οι πολίτες τις περίμεναν και τις καλωσορίζουν. Βλέπετε έχουν ταλαιπωρηθεί επί σειρά ετών, από τον Γολγοθά των αρρύθμιστων και ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.

Με την νομοθέτησή του έχουμε διπλό όφελος. Επιδιώκουμε την ολιστική, οριστική και ουσιαστική διαχείριση του ιδιωτικού χρέους και θωρακίζουμε τους πραγματικά ευάλωτους οφειλέτες, δημιουργώντας ένα πλαίσιο προστασίας των δικαιωμάτων και των συμφερόντων τους.

Εισάγονται ρυθμίσεις που θα υποχρεώνουν τους servicers, να παρέχουν στους πολίτες, άμεση και πλήρη ενημέρωση, σχετικά με τις δανειακές τους υποχρεώσεις. Θα τους προστατεύσει από προβληματικές, αρνητικές, συχνά απαράδεκτες τακτικές και συμπεριφορές, που εφαρμόζουν οι εταιρείες διαχείρισης δανείων, ενάντια στους κανόνες της συνεργασίας και της καλής πίστης.

Θα ξεκαθαρίσει το θολό τοπίο και οι πολίτες θα μπορούν να μαθαίνουν τί χρωστάνε, από πότε, με τί επιτόκιο και άλλες λεπτομέρειες των δανείων τους. Μέχρι σήμερα, έπρεπε να διάγουν τη βάσανο της ανύπαρκτης διαπροσωπικής ή τηλεφωνικής επικοινωνίας ή του ping - pong από υπάλληλο σε υπάλληλο των εταιρειών ενημέρωσης ή δικηγορικών γραφείων, χωρίς καμία βεβαιότητα, ότι θα ενημερωθούν σωστά και αναλυτικά.

Το νομοσχέδιο προβλέπει συγκεκριμένες υποχρεώσεις, που αφορούν τον σεβασμό στα δικαιώματα των δανειοληπτών, την προστασία των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής τους, αλλά και την απαγόρευση αθέμιτης επιρροής, κατά τις επικοινωνίες.

Θεσπίζεται ότι, οι πιστωτές θα υποχρεούνται να αποδέχονται την πρόταση του εξωδικαστικού, ενώ αντίθετα, ο οφειλέτης, θα διατηρεί το δικαίωμα να την απορρίψει. Η υποχρεωτικότητα αυτή, ωφελεί τους ευάλωτους δανειολήπτες και επιταχύνει σημαντικά, τις διαδικασίες ρύθμισης των «κόκκινων δανείων».

Μειώνοντας τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, μειώνουμε το κόστος δανεισμού, και κατ’ αυτόν τον τρόπο, απελευθερώνουμε νέα κεφάλαια, για δάνεια σε επιχειρήσεις και καταναλωτές.

Άρα απελευθερώνονται πόροι, που θα ενισχύσουν την αγορά και την περεταίρω ανάπτυξη της οικονομίας. Με το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ» θα συνεχίσει η παροχή κρατικής εγγύησης τιτλοποιημένων δανείων, που από τον Δεκέμβριο του 2019 που ξεκίνησε, ως τον Ιούνιο του 2023, το Δημόσιο έχει προχωρήσει σε εγγυήσεις ύψους 18,7 δις ευρώ, συμβάλλοντας στην μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με αποτέλεσμα να μειωθούν από 40,6% σε 8,6%.

Το πρόγραμμα αυτό θα βελτιώσει κι άλλο, την πιστοληπτική αξιολόγηση των ελληνικών τραπεζών και θα τις καταστήσει πιο ελκυστικές σε διεθνείς επενδυτές.

Το παρόν περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις, για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, όπως η χορήγηση δανείων, από μη τραπεζικούς φορείς. Επεκτείνει τις συναλλαγές, που υλοποιούνται μέσω του συστήματος άμεσων πληρωμών και κάνει υποχρεωτική, την σύνδεση των επαγγελματικών λογαριασμών με το σύστημα, ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια των συναλλαγών.

Βελτιώνει τη λειτουργία, του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων, απλοποιεί και επιταχύνει τις διαδικασίες του Πτωχευτικού Κώδικα, συνδέοντας την αίτηση, με αυτόματο έλεγχο οικονομικών στοιχείων. Τέλος, προβλέπει την Σύσταση Μητρώου Παρακολούθησης Ιδιωτικού Χρέους, όπου θα καταχωρούνται δεδομένα, από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς παροχής πίστωσης.

Τέλος, θεσπίζει την δημοσιοποίηση των επιχειρήσεων, στις οποίες η Τράπεζα της Ελλάδος, εντοπίζει παραβάσεις, ώστε το κοινό να ενημερώνεται και να αναθεωρεί, τις καταναλωτικές επιλογές του.

Τα «κόκκινα δάνεια» και τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, είναι ένα σημαντικό ζήτημα, που έχει απασχολήσει έντονα, την Ελληνική πολιτεία.
Η συνολική πολιτική της Κυβέρνησης Μητσοτάκη, έχει αποφέρει καρπούς και στο ζήτημα αυτό. Την περίοδο 2019-2023, έχει επιτευχθεί, μείωση 7,3% του συνολικού ληξιπρόθεσμου ιδιωτικού χρέους στην Ελλάδα, ήτοι,

τα ληξιπρόθεσμα δάνεια μειώθηκαν από 107 στα 84 δις ευρώ. Για αυτό και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η παράταση του Προγράμματος «Ηρακλής». Γιατί μειώνονται οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, των Ελλήνων και αυτό αποδεικνύεται, από επίσημα νούμερα. Το παρόν, μειώνει πραγματικούς φόρους, από ευάλωτους ιδιώτες οφειλέτες και επιχειρήσεις.

Συνεπώς, οι αντιρρήσεις της αντιπολίτευσης, δεν στοιχειοθετούνται. Η στάση τους, έρχεται σε αντίθεση, με τις θετικές, προστατευτικές πολιτικές, που χαράσσει η Κυβέρνηση, για την προστασία των ευάλωτων συμπολιτών μας, αλλά και του τραπεζικού συστήματος.

Άλλωστε, από την αντιπολίτευση ακούσαμε μόνο κινδυνολογία και βαρύγδουπες κορώνες. Νομίζουν ότι η θέση τους στην αντιπολίτευση, τους δίνει το δικαίωμα ανέξοδων και ανεύθυνων προτάσεων.

Ακούσαμε και από τον ΣΥΡΙΖΑ επικαλούνται το Νόμο Κατσέλη. Αλήθεια πιστεύετε ότι είμαστε λωτοφάγοι, συνάδελφοι της αντιπολίτευσης; Τάξατε σεισάχθεια, αλλά η Κυβέρνηση σας ήταν αυτή, που κατήργησε το Νόμο Κατσέλη και την προστασία της πρώτης κατοικίας. Εσείς δεν απελευθέρωσε τους πλειστηριασμούς και μάλιστα τους κάνατε ηλεκτρονικούς; Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έφερε τα Fund στην Ελλάδα; Εσείς δεν αφήσατε τότε τους δανειολήπτες έρμαιό, αυτών των Funds, που ούτε καν τα φορολογήσατε; Δεν πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει ο λαϊκισμός και η υποκρισία σας;

Κλείνοντας, θα τονίσω την αναγκαιότητα των ρυθμίσεων που εισάγει το παρόν νομοσχέδιο. Και σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να θέσω και μια παράμετρο κύριε Υπουργέ.

Σε ότι αφορά την πληροφόρηση των οφειλετών από τους παρόχους, η εξειδικευμένη πλατφόρμα, είναι σίγουρα μια σύγχρονη και ευέλικτη λύση, δεν είναι όμως 100% προσβάσιμη από όλους.

Μην ξεχνάμε, ότι υπάρχουν συμπολίτες μας, που είτε δεν έχουν πρόσβαση στα νέα μέσα τεχνολογίας, είτε η γνώση τους είναι αρκετά περιορισμένη, ώστε να μην μπορούν να την χρησιμοποιήσουν. Η συνθήκη αυτή θα αναγκάσει, τους ήδη οικονομικά επιβαρυμένους συμπολίτες μας, ν’ απευθυνθούν σε ειδικευμένα γραφεία και φυσικά όχι δωρεάν.

Αυτό παρατηρείται ευρέως, σε περιπτώσεις ψηφιακών συναλλαγών, τουλάχιστον στην Περιφέρεια και κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες.

Υπερψηφίζω το παρόν νομοσχέδιο, διότι οι ρυθμίσεις του θα επιλύσουν ζητήματα και πάντα προς όφελος, μια μεγάλης κοινωνικής μερίδας συμπολιτών μας.»