Α. Σκόνδρα: Ίση υγειονομική μεταχείριση κατοίκων περιφέρειας και αστικών κέντρων.


«Ο κάθε πολίτης ανεξαιρέτως αποκτά πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας από γιατρό που ο ίδιος επιλέγει, στον τόπο του, στο σπίτι του και δωρεάν. Μέχρι τώρα τις πλήρωνε αδρά παρόλο που τις δικαιούνταν δωρεάν αφού τις είχε ήδη πληρώσει μέσω των ασφαλιστικών εισφορών του.», τόνισε η Βουλευτής κ. Σκόνδρα από το βήμα της Βουλής σε ομιλία της επί του νομοσχεδίου του Υπ. Υγείας «Γιατρός για όλους».

Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Την τελευταία διετία που ο πλανήτης σημαδεύτηκε από την πανδημία, κυριάρχησαν θέματα για το εθνικό σύστημα υγείας, στελέχωσης, διάρθρωσης και αποτελεσματικότητάς του.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατόρθωσε να διπλασιάσει τις Μ.Ε.Θ., να στελεχώσει με προσωπικό τα νοσοκομεία, να περιθάλψει τα τρέχοντα συνήθη περιστατικά και τους χιλιάδες ασθενείς που χτυπήθηκαν από την πανδημία, να καταρτίσει και να διεκπεραιώσει άριστα και ταχύτατα, το σχέδιο εμβολιασμού και να στηρίξει το Ε.Σ.Υ., με γρήγορες και στοχευμένες αποφάσεις.

Σήμερα επανερχόμαστε στον αρχικό μας σχεδιασμό υλοποίησης ενός μακροπρόθεσμου στρατηγικού πλάνου του ΕΟΠΥΥ. Στόχος η πρωτοβάθμια υγειονομική φροντίδα, προς όλους τους συμπολίτες μας, να ενδυναμωθεί και να αναβαθμιστεί.

Οι πολίτες θα λαμβάνουν άμεσα και εύκολα την φροντίδα που χρειάζονται, θα κατευθύνονται σωστά και αναλόγως των αναγκών τους στην κατάλληλη δομή περίθαλψης και θα μειωθεί η προσέλευση ασθενών στα νοσοκομεία, τα οποία, θα αποσυμφορεθούν, παρέχοντας έτσι καλύτερες υπηρεσίες.

Με το παρόν σχέδιο Νόμου, που είναι δομημένο σε τρεις πυλώνες, η κυβέρνηση της Ν.Δ. εστιάζει, στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.

Θα αξιολογούνται ποιοτικά οι πάροχοι, αν και τον ΣΥΡΙΖΑ τον ενοχλεί ό,τι έχει σχέση με αξιολόγηση, αντιδρούν και αρνούνται προκλητικά οποιαδήποτε αλλαγή, προκειμένου να μην θιγούν τα συμφέροντα ορισμένων.

Ο πρώτος πυλώνας καθορίζει το πλαίσιο που θεσπίζει τον προσωπικό γιατρό, ώστε κάθε πολίτης ανεξαιρέτως, να έχει πρόσβαση σε πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας, από γιατρό που ο ίδιος επιλέγει, στον τόπο του, στο σπίτι του και δωρεάν. Μέχρι τώρα τις υπηρεσίες αυτές, ο πολίτης τις πλήρωνε αδρά.

Και σκεφτείτε εκείνους, που δεν είχαν την άνεση ν’ απευθυνθούν σε ιδιώτες γιατρούς και ιδιωτικά θεραπευτήρια. Γι’ αυτό, πρόκειται για μια ρύθμιση ουσίας και χειροπιαστής οικονομικής ωφέλειας, που δεν αμφισβητείται.

Σε αντίθεση με εσάς κύριοι της αντιπολίτευσης, εμείς σκεφτόμαστε τους πάντες, συμπεριλαμβανομένων και των συμπολιτών μας, που διαμένουν στην Περιφέρεια. Εκεί, οι άνθρωποι δεν απολαμβάνουν ίση υγειονομική περίθαλψη με τους κατοίκους των πόλεων, διότι οι δομές είναι περιορισμένες.

Αυτή η έλλειψη προσβασιμότητας, δημιουργεί άνιση μεταχείριση. Μια ανισότητα, που θα ισορροπήσει, με την θεσμοθέτηση του προσωπικού γιατρού. Άλλωστε, πολύ περισσότερο στην Περιφέρεια, ο πολίτης αναγκάζεται εκ των πραγμάτων, να έχει άτυπα προσωπικό γιατρό και μέχρι σήμερα τον πληρώνει από την τσέπη του. Για υπηρεσίες που τις δικαιούται δωρεάν, αφού ήδη τις πληρώνει, μέσω των ασφαλιστικών εισφορών του.

Ο δεύτερος πυλώνας, είναι η αναβάθμιση του ΕΟΠΥΥ με επίκεντρο τον πολίτη. Γιατί, η περίθαλψη ως κοινωνικό αγαθό, οφείλει να είναι διαθέσιμη σε όλους, ανεξαρτήτως της οικονομικής τους δυνατότητας.

Ο έλεγχος στις υπηρεσίες του φορέα και των συμβαλλόμενων ιδιωτών, εξασφαλίζει αναβάθμιση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών υγείας.

Τέλος, ο τρίτος πυλώνας του Σ/Ν, είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, μέσω της αξιοποίησης του υπάρχοντος έμψυχου δυναμικού. Θεσμοθετείται η κατ’ οίκον νοσηλεία και η κατ’ οίκον οδοντιατρική φροντίδα. Γιατί, και θα αναφερθώ ξανά στην Περιφέρεια, θεωρώ ότι όλοι γνωρίζετε, την απομόνωση και τον κοινωνικό αποκλεισμό, που μπορεί να βιώνει, ένας υπερήλικας, που στερείται φροντιστή και προσβασιμότητα.

Σε κανέναν πολίτη Κράτους Δικαίου, δεν αρμόζει να ταλαιπωρείται και να στερείται ιατρικής φροντίδας, απλά και μόνο, επειδή μπορεί να ζει μόνος ή να ζει σε ένα απομακρυσμένο χωριό. Στα χωριά της Καρδίτσας, όπως και όλης της επικράτειας, οι διαμένοντες μόνιμοι κάτοικοι, είναι κυρίως ηλικιωμένοι. Αυτοί δηλαδή που έχουν περισσότερη ανάγκη από γιατρό και φροντίδα.

Η Κυβέρνησή μας έχει διασφαλίσει, από το Ταμείο Ανάκαμψης, 1,5 δις ευρώ. Παράλληλα, προβλέπονται 270 εκατ. για προληπτικές εξετάσεις και προσλήψεις 6.000 υγειονομικών.

Το παρόν νομοσχέδιο θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί χθες και όχι να λαϊκίζετε ψηλαφίζοντας το παρελθόν, αγαπητοί της αντιπολίτευσης.

Ναι, ο θεσμός του προσωπικού ή οικογενειακού ιατρού, δεν είναι η πρώτη φορά που προτείνεται, δεν είναι καν η πρώτη φορά που ψηφίζεται. Είναι όμως πρώτη φορά που υπάρχει, από Κυβέρνηση σχέδιο, πολιτική βούληση και κάθετη απόφαση, για ενδυνάμωση της πρωτοβάθμιας φροντίδας.

Η εμπειρία της πανδημίας ανέδειξε την ανάγκη πρωτοβάθμιας περίθαλψης, αλλά και την ανάγκη εκπαίδευσής των πολιτών, ότι υπάρχει διαβάθμιση και ρόλος στις δομές υγείας, ώστε να εξυπηρετείται αναλόγως. Να εμπεδωθεί ότι έτσι δεν θα παρακωλύεται η εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων.

Στον ΣΥΡΙΖΑ, εάν είχατε εφαρμόσει το Νόμο ενίσχυσης της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, που εσείς ψηφίσατε το 2017, πόση ταλαιπωρία θα είχαν γλιτώσει οι συμπολίτες μας, κατά την πανδημία και πόση λιγότερη, θα ήταν η πίεση στα νοσοκομεία και στο προσωπικό υγείας;

Είναι σημαντικό που αλλάζει επίσης η αντιμετώπιση του γιατρού των δημοσίων δομών υγείας, αναγνωρίζοντας την επιστημοσύνη και το δικαίωμά του ως επαγγελματία, σε δικαιότερες αμοιβές και καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Δεν υπάρχουν ασθενείς λιγότερο ή περισσότερο σημαντικοί. Τα ίδια κριτήρια ισχύουν για όλους και αυτό επιτάσσεται και από το Σύνταγμα μας.

Όσο για την μονότονη και εμμονική ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, περί νεοφιλελευθερισμού, ιδιωτικοποιήσεων και εξυπηρέτησης συμφερόντων από την Κυβέρνηση, η πραγματικότητα είναι ότι, κατά την διακυβέρνησή του, απέτυχε πλήρως να ενισχύσει την πρωτοβάθμια φροντίδα και γενικότερα την δημόσια υγεία, στέλνοντας έτσι τους συμπολίτες μας, σε ιδιώτες παρόχους. Τώρα, αν η αποτυχία αυτή προήλθε από ανικανότητα, άγνοια ή εσκεμμένα, αυτό μένει στην κρίση του καθενός.»